Rezerwat Parkowe znajduje się w miejscowości Złoty Potok na Jurze Krakowsko - Częstochowskiej. Miejsce to nierozerwalnie łączy się z historią Zygmunta Krasińskiego, który przebywał tutaj w 1857 roku. Podobno niektóre nazwy stawów, źródeł i ostańców skalnych nadał sam poeta w zachwycie nad ich pięknem.

PARKING
Na terenie rezerwatu dostępnych mamy kilka parkingów:
- przy Młynie Kołaczew
- przy Obelisku Ponurego
- niewielki Parking przy źródle Zygmunta i Elżbiety
- parking przy Barze pod Ostrężnikiem.
Przy każdym z miejsc postojowych znajduje się mapa z przebiegiem szlaków.

TRASA

Wybraliśmy najdłuższą trasę rozpoczynającą się na parkingu przy Barze pod Ostrężnikiem. Najpierw podążaliśmy czerwonym szlakiem aż do Młynu Kołaczew, następnie za żółtymi oznaczeniami przeszliśmy na drugą stronę ulicy i zatoczyliśmy pętelkę zahaczając jeszcze o Źródła Zygmunta i Elżbiety.

RUINY ZAMKU OSTRĘŻNIK I JASKINIA OSTRĘŻNICKA
Przed wyruszeniem na szlak Rezerwatu Parkowe, nie mogliśmy nie skorzystać z okazji i wybraliśmy się jeszcze na chwilę do Rezerwatu Ostężnik (od naszego parkingu to jakieś 200 metrów). Na niewielkim wzgórzu znajduje się pokaźna Jaskinia Ostrężnicka i pozostałości zamkowych murów.

DIABELSKIE MOSTY I PREHISTORYCZNE OSIEDLE WAŁY
Czerwony szlak wiedzie leśną drogą, dość blisko ruchliwej ulicy, w związku z powyższym chwilami jest trochę męczący. Na szlaku możemy podziwiać pokaźne ostańce skalne zwane Diabelskimi Mostami. Niegdyś przez liczne szczeliny występujące między skałami poprzerzucane były drewniane kładki, obecnie można tu spotkać amatorów wspinaczki.
Idąc nieco dalej natkniemy się na prehistoryczne Osiedle Wały, widoczne do dziś ziemne wały najprawdopodobniej pochodzą jeszcze z VIII wieku.

MŁYN KOŁACZEW, STAW SEN NOCY LETNIEJ I ŹRÓDŁO SPEŁNIONYCH MARZEŃ
Wędrówkę czerwonym szlakiem kończymy przy Młynie Kołaczew, to zabytkowy młyn pochodzący z XIX wieku. Tuż przy młynie jest Staw Sen Nocy Letniej oraz Źródło Spełnionych Marzeń, te piękne nazwy nadał nie kto inny jak poeta Zygmunt Krasiński. Staw zyskał też inną bardziej przyziemną nazwę mianowicie Staw Zielony, a to ze względu na występujące tu licznie glony nadający tafli wody charakterystyczny zielony kolor.

ŹRÓDŁA ZYGMUNTA I ELŻBIETY
Żółty szlak znacznie bardzie przyjemny, biegnie spory kawałek od ruchliwej ulicy, więc nie słychać tutaj przejeżdżających aut. Szlak prowadzi lasem, ale bez większych atrakcji, dopiero mniej więcej w połowie drogi odbijamy z niego na nieoznaczoną ścieżkę prowadzącą do Źródeł Zygmunta i Elżbiety. Położenie źródeł wskazuje drewniana tabliczka przy parkingu znajdującym się niedaleko Obelisku Ponurego.

INNE ATRAKCJE REZERWATU
W ciągu jednego dnia nie byliśmy w stanie zobaczyć wszystkich okolicznych atrakcji. W pobliżu znajduje się jeszcze:
- Grota Niedźwiedzia
- Brama Twardowskiego
- Pałac Raczyńskich i Dworek Krasińskich w Złotym Potoku ( w dworku mieści się obecnie niewielkie muzeum poświęcone Zygmuntowi Krasińskiemu).

#Wyjdźże z dzieckiem #Okolice Krakowa z dzieckiem #Rezerwat Parkowe #Złoty Potok