Jaka jest współczesna Polka? Przede wszystkim - bardziej świadoma swojego sukcesu. Według najnowszego badania przeprowadzonego przez izmałKOWA na zlecenie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką aż 63% Polek uważa, że sukcesem jest nie rodzina, ale praca, która daje poczucie spełnienia oraz równowaga między wszystkimi aspektami życia.

7 listopada, na konferencji inaugurującej start kampanii społecznej #SukcesWMojejNaturze przedstawiono wyniki badań „DNA Sukcesu Polek”. Polki nie mają jednej definicji sukcesu. Część kobiet definiuje sukces przede wszystkim poprzez jego zewnętrzne atrybuty, w szczególności dobrą sytuację zawodową lub po prostu wysoki stan konta. Rodzina jest ważna, ale postrzegana jest jako sukces, kiedy już się ją ma, a nie jako sukces, do którego się dąży. Co więcej, aż 26% Polek, które mają dzieci odbiera sukces bardziej pozytywnie od tych, które są bezdzietne. Co ciekawe, wśród tych, które mają dzieci, ale nie mają partnera – są po rozwodzie – aż 67% ma jednoznacznie pozytywny stosunek do sukcesu.

 
7 sposobów postrzegania życiowego sukcesu przez kobiety

- Najwięcej bo 34% badanych definiuje sukces poprzez własne osiągnięcia zawodowe. Dla tej grupy oznacza on pracę zgodną z wykształceniem lub pasjami. Istotna jest też atmosfera oraz możliwość rozwoju i docenienie przez szefów i całą branżę.

- Dla niewiele mniejszej grupy kobiet, sukces ma wymiar bardziej wewnętrzny. 29% uważa, że osiągnięcie sukcesu wiąże się ściśle z zachowaniem harmonii między różnymi obszarami życia. Jest to zatem idealna równowaga i spokój. Sytuacja, w której wszystkie sfery życia można ze sobą łączyć i żadna z nich nie cierpi. W szczególności odnosi się to do łączenia pracy zawodowej z byciem matką.

- 14% kobiet uważa, że sukces to poradzenie sobie z przeciwnościami. Niekoniecznie ważny jest dla nich efekt końcowy, ale sam fakt stawienia im czoła. Tego typu przeciwności to wyzwania podejmowane nawet wbrew sobie, ale dla własnego dobra, które inspirują wewnętrzne przemiany pozwalające na bycie lepszą i szczęśliwszą osobą.

- 11% badanych za największy sukces uznaje uwzględnienie w życiu własnych potrzeb. Co ciekawe kobiety definiujące go w ten sposób są częściej singielkami. Dla nich sukces, to uporanie się z oczekiwaniami innych i skupienie się na własnych potrzebach – spójność i pełna zgoda na to, kim się jest i co się robi. W tej grupie ważne jest również znalezienie swojej drogi i pewność, że jest właściwa.

- Relatywnie niewielka grupa kobiet widzi sukces tylko poprzez relacje z innymi.  Dla tej grupy 6% badanych są zatem to dobre i silne więzi z innymi ludźmi - z rodziną w szczególności, ale również ze współpracownikami, przyjaciółmi i dalszymi krewnymi. Sukces w tej grupie to również umiejętność dbania o te relacje i czerpanie z nich pełnej satysfakcji.

- Tylko 4% kobiet definiuje sukces w kategoriach stricte finansowych. Najważniejszy jest dla nich odpowiedni poziom finansów umożliwiający samodzielne funkcjonowanie.

- Najmniejsza grupa, 2% uczestniczek badania postrzega sukces jako realizację pasji i osobiste osiągnięcia w tym zakresie. Bez znaczenia jest natomiast dla nich, czy są to wielkie wygrane czy małe wyzwania.


Jakie są koszty sukcesu?
 
Mimo, że 58% badanych kobiet uważa, że sukces jest zawsze pozytywny, to blisko 90% jest w stanie wskazać koszty sukcesu. Oznacza to, że sukces może się udać i nie udać. Nieudany sukces to taki, kiedy traci się coś, co jest ważne, czyli np. rodzinę lub zdrowie. Innym słowy osiągnięcie sukcesu pociąga za sobą zbyt wysokie koszty. Udany sukces to taki, kiedy nie odczuwa się kosztów, bo są one mniejsze niż zyski, albo taki, kiedy koszty są chwilowym wyrzeczeniem na drodze do zwycięstwa. To, co cieszy, to fakt, że Polski są coraz bardziej świadome. Nie tylko nie boją się „iść po swoje”, ale też znają i liczą się z kosztami, jakie mogą wiązać się z osiągnięciem sukcesu.

Dla mnie najważniejszą rzeczą, którą pokazują te badania jest to, że Polki nareszcie zaczynają pozwalać sobie na bycie sobą i redefiniowanie słowa sukces indywidualnie – według tego, co czują, w co wierzą, co stanowi dla nich wartość.  Deklaraują, że chcą podjąć wyzwanie, bez względu na to, czy im się uda czy nie. Sukcesem nazywaja konfrontację z lękami. To dla mnie stanowi o pewnym przelomie, jaki dokonał się w Polkach w ostatnich latach. Wciąż jednak wiele jest do zrobienia – pozostaje kwestia naszego stosunku do pieniędzy i budowania poczucia własnej wartości - mówi Olga Kozierowska, Prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.

 
Kampania #SukcesWMojejNaturze

Również 7 listopada br. startuje kampania #SukcesWMojejNaturze. Kampania społeczna ma dodać kobietom siły, odwagi i być wsparciem, którego potrzebują, by nie bały się dążyć do postawionego przed sobą celu. Przesłaniem akcji jest to, że nie ma jednego przepisu na sukces. Natomiast sukces leży w naturze każdej kobiety!

W projekt #SukcesWmojejNaturze zaangażowały się, m.in. Maria Sadowska, Julia Pietrucha, Gabi Drzewiecka, Katarzyna Zdanowicz, Agnieszka Hyży, Paulina Smaszcz-Kurzajewska, Magdalena Rigamonti, Roma Gosiąrowska, Julia Izmałkowa, Katarzyna Pawlikowska, Karolina Cwalina-Stępniak, Ałbena Grabowska, Karolina Korwin-Piotrowska czy Tatiana Mindewicz-Puacz. Wspiera ją także marka TATUUM: - Wierzymy, że życie w zgodzie ze swoją naturą to podstawa sukcesu i szczęścia na co dzień. Stawiamy na jakość, naturalność i prostotę, dlatego chcemy wspierać kobiety i być częścią ich drogi w dążeniu do sukcesu. Właśnie dlatego w tym roku postanowiliśmy włączyć się w kampanię #SukcesWMojejNaturze. Specjalnie na tę okazję stworzyliśmy serię wyjątkowych, limitowanych koszulek. Dochód z ich sprzedaży przeznaczymy na wsparcie działań na rzecz kobiet – między innymi szkoleń i warsztatów organizowanych przez Fundację – dodaje Paweł Kapłon z TATUUM.

Rysunki na limitowaną edycję koszulek stworzyła rysowniczka, Katarzyna Niewiadomska.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=sVjxpItJNNA&feature=youtu.be
Więcej informacji o kampanii na www.sukcespisanyszminka.pl/kampaniaspoleczna