29 marca 2022 roku, już po raz 4, odbędzie się Święto Polskiej Bielizny. Wydarzenie ma na celu promowanie polskich producentów oraz rodzimych marek bielizny, budowanie ich rozpoznawalności i prestiżu wśród polskich konsumentów.

W polskich markach drzemie olbrzymi ale niewykorzystany potencjał. Często są to małe, rodzinne firmy, którym trudno konkurować z międzynarodowymi korporacjami. Jak pokazują dane, jest o co rywalizować. Polski rynek odzieżowy jest jednym z największych w Europie Środkowo-Wschodniej, a możliwości rozwoju są ogromne:

  • W 2020 roku globalny rynek bielizny osiągnął wartość 42 mld USD, z prognozą wzrostu do 78 mld USD w 2027 roku.
  • Polska zajmuje 14 miejsce na świecie pod względem importu bielizny (udział 1,7%) oraz na 16 miejscu pod względem eksportu (udział 1,3%). Bilans handlowy jest ujemny.
  • Największymi importerami damskiej bielizny z Polski są Niemcy (42,5%), Rumunia (10,1%), Czechy (8,4%), Węgry (7%).
  • W 2019 roku, polski rynek handlu detalicznego bielizną osiągnął wartość ok. 4,8 mld PLN (12% całego rynku detalicznego odzieży i obuwia).


Święto Polskiej Bielizny wpisuje się w ideę patriotyzmu gospodarczego i konsumenckiego. Głównym celem jest pokazywanie zalet lokalnych produktów, tak aby każdy konsument mógł dokonać świadomego wyboru podczas zakupów. Najważniejszym kryterium podczas zakupów jest cena i jakość, jednak 46% Polaków deklaruje, że wybiera rodzime produkty, a 40% sprawdza czy firma ma siedzibę w Polsce. Co ważne ponad 50% konsumentów jest skłonnych zapłacić 10% więcej za polski produkt niż podobny produkt wyprodukowany poza krajem. Warto więc oznaczać gdzie towar został wyprodukowany.

4 edycji Święta Polskiej Bielizny przyświeca idea pomocy potrzebującym. Polski sektor bieliźniarski bardzo aktywnie włącza się w akcje charytatywne np. podczas pandemii Covid-19, bezpłatnie szyjąc maseczki szpitalom. Obecnie angażuje się w pomoc Ukrainie, oferując pomoc finansową, rzeczową oraz zatrudnienie i zakwaterowanie.

Wydarzenie jest organizowane przez Kontri Sp. z o.o., właściciela sklepu Kontri.pl oraz marki bielizny Vivisence.