Nosal czyli klasykę wśród tatrzańskich szczytów dla dzieci, postanowiliśmy zdobyć idąc przez Dolinę Olczyską. Piękna pogoda i szczere chęci dzieciaków sprawiły, że zupełnie nieplanowanie wyruszyliśmy jeszcze w stronę Polany Kopieniec, zdobywając przy tym Kopieniec Wielki. Oba szczyty szczerze polecamy, bo są naprawdę widokowe.

TRASA:
Jaszczurówka (szlak zielony)- Olczyska Polana (szlak żółty) - Przełęcz Nosalowa (szlak zielony) - Nosal (szlak zielony) - Przełęcz Nosalowa (szlak żółty) - Olczyska Polana (szlak zielony) - Polana Kopieniec (szlak zielony) - Wielki Kopieniec (szlak zielony) - Polana Kopieniec (szlak zielony) - Olczyska Polana (szlak zielony) - Jaszczurówka

W Jaszczurówce stawiamy się o 7 rano, na parkingu pusto, na szlaku również. Idziemy doliną wzdłuż potoku, droga łagodnie wznosi się ku górze, a podejście praktycznie nie jest odczuwalne. Powolnym tempem idziemy aż do Polany Olczyskiej i dalej do Przełęczy Nosalowej. Dopiero od przełęczy rozpoczyna się bardziej strome podejście, ale nie jest ono na tyle długie aby się zmęczyć. Na szczyt docieramy ok. godziny 9 i spotykamy tutaj zaledwie kilka osób. Podziwiamy przepiękne widoki i robimy krótki odpoczynek. Szczyt jest mocno kamienisty, a jego strome zbocza sprawiają, że nie ma tutaj miejsca na bieganie i zabawę. Trzeba mieć baczną uwagę na najmłodszych, aby nie zbliżali się do krawędzi.

Ze szczytu kierujemy się w drogę powrotną do Polany Olczyskiej. Wczesna godzina, piękna pogoda i dostatek sił sprawia, że nie kończymy jeszcze wędrówki, a obieramy szlak na Polanę Kopieniec. Początkowo droga łagodnie wznosi się ku górze, ale z każdym metrem robi się coraz bardziej stromo. Po niemałym wysiłku docieramy do polany, robimy dłuższy odpoczynek i oglądamy znajdujące się tutaj zabytkowe szałasy.

W końcu ruszamy na Kopieniec Wielki bardziej okrężnym, ale mniej stromy szlakiem obchodzącym polanę. Po dotarciu na szczyt jesteśmy zachwyceni i musimy przyznać, że widoki są tutaj jeszcze piękniejsze niż na Nosalu. Schodzimy drugą stroną omijając Polanę Kopieniec, szlak tu jest krótszy i znacznie bardziej stromy. Dalej kierujemy się w stronę Polany Olczyskiej  i wracamy na parking w Jaszczurówce.

Praktyczne informacje:
- auto można zostawić w Jaszczurówce tuż przy wejściu na szlak zielony,
- bezpłatny parking znajduje się także pod kapliczką w Jaszczurówce,
- szlak przez Dolinę Olczyską na Nosal jest idealny na wyprawę z dziećmi,
- szlak na Wielki Kopieniec jest nieco bardziej wymagający, ale również do przejścia przez najmłodszych,
- przejście całej trasy w wszystkimi postojami zajęło nam ok. 7 godzin.