Rozwój technologii sprawia, że firmy muszą podążać za najnowszymi rozwiązaniami aby nie zostać w tyle. Często wymusza to w przedsiębiorstwach kosztowne zmiany oraz powoduje zamieszanie. Istnieją jednak rozwiązania, których wprowadzenie może być okazją do zapewnienia klientom atrakcyjnych funkcjonalności oraz poprawy swoich wyników.

Rosnące znaczenie płatności mobilnych

Płatności mobilne obejmują cały szereg systemów płatniczych i narzędzi wykorzystywanych z poziomu telefonu. Użytkownicy najczęściej korzystają z aplikacji mobilnych swoich banków jednak to dopiero początek możliwości. Dzięki systemom takim jak Apple Pay i Google Pay, możliwa jest zamiana swojego telefonu w zbliżeniowa kartę płatniczą. Dedykowane aplikacje jak SkyCash pozwalają płacić za komunikacje miejską czy parking. Polskie banki rozwijają również system BLIK. Coraz więcej osób regularnie używa swojego smartfona do opłacania różnych typów zakupów.

Taka sytuacja ma swoje odbicie w danych. Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „ Omni-commerce. Kupuję wygodnie” 53% klientów sklepów internetowych kupuje także mobilne. Jednocześnie 34% mobilnych internautów płaci telefonem w sklepach stacjonarnych. W najbliższym czasie można spodziewać się dalszego wzrostu znaczenia płatności mobilnych dlatego warto jak najszybciej wdrożyć odpowiednie rozwiązania w swoim biznesie.

Co zyskują klienci?

Nawet jeżeli większość Twoich klientów nie korzysta jeszcze z płatności mobilnych, warto dodać je jako kolejną dostępną opcję. Jeśli dana osoba będzie chciała przeprowadzić cały proces zakupu z poziomu telefonu, dobrą praktyką jest zapewnienie jej takiej możliwości. Jednocześnie klienci mogą dzięki temu kupować w każdym miejscu i czasie. Wszystko to podnosi szanse na finalizację transakcji oraz kolejne zakupy w przyszłości więc jedne z najistotniejszych czynników przy prowadzeniu biznesu. Kupujący zaś, oprócz szybkości i wygody samej płatności, podnoszą swój poziom bezpieczeństwa. W przeciwieństwie do kart zbliżeniowych, smartfon z płatnościami NFC takimi jak Apple Pay, nie może zostać wykorzystany do nieautoryzowanych transakcji. Dodatkowo dzięki temu, że wszystkie dane przechowywane są na naszym urządzeniu, sprzedawca nie otrzymuje takich danych jak numer karty, co może być istotne dla osób ceniących swoją prywatność.

Szansa dla sklepów

Integracja płatności mobilnych to także okazja dla przedsiębiorstw do rozwoju oraz budowania przekazu marketingowego. Ich udostępnienie daje dobra okazję do kontaktu z klientami oraz poinformowanie ich o nowościach. Takie wdrożenie daje również jasny sygnał o tym, że dana firma jest otwarta na nowości technologiczne oraz chce dostosowywać swoją ofertę do ewoluujących potrzeb konsumentów. Co więcej, jeżeli zdecydujemy się na rozwiązanie wspierające systemy od Apple czy Google, daje to szansę wykorzystania wizerunku gigantów IT przy promocji swojego biznesu. Firmy mogą też współpracować bezpośrednio z danym systemem płatności (np. BLIK) i zaoferować użytkownikom tej metody specjalną ofertę lub rabat. Takie działanie jest ciekawym sposobem na dotarcie do zupełnie nowych grup klientów.

Można tylko zyskać

Rosnące znaczenie płatności mobilnych oraz wiele korzyści dla przedsiębiorstw oraz kupujących sprawiają, że wdrożenie płatności mobilnych jest właściwa strategią. Dzięki dostępnym obecnie rozwiązaniom, udostępnienie płatności za pomocą telefonu nie wiąże się z wysokimi kosztami czy nakładami pracy. Z tego powodu przeważająca większość firm może tylko zyskać na zapewnieniu lukratywnej grupie klientów przystosowane do nich funkcjonalności.