Na każdej oponie znajduje się charakterystyczny ciąg cyfr i znaków, np. 175/65R13 80T, który dokładnie opisuje właściwości ogumienia, takie jak szerokość opony (175), wysokość profilu (65) oraz średnicę felgi (R13). Na końcu takiego szeregu znajdziemy natomiast indeksy – nośności (np. 80) i prędkości (np. T).
Dlaczego dobór odpowiednich indeksów opon do naszego samochodu jest tak ważny? Odpowiedź jest prosta – dzięki niemu zakupione ogumienie zapewni nam bezpieczeństwo, a jazda będzie przyjemnością, a nie pasmem problemów.
Jak je dobrać? – Koniecznie sprawdźmy instrukcję obsługi naszego samochodu.
To jego producent dobiera rozmiar opon i ich indeksy do danego modelu, a nawet do wersji silnikowej czy rodzaju zawieszenia. I to tylko na oponach danego typu nasz samochód został homologowany. To oznacza, że możemy dowolnie zmieniać markę opon, ale musimy trzymać się tych parametrów, które określił producent samochodu w instrukcji obsługi – wskazuje Piotr Sarnecki, Dyrektor Generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.
Indeks prędkości informuje nas o maksymalnej prędkości pojazdu, z jaką może się bezpiecznie poruszać, gdy ma zamontowaną daną oponę. Oznaczony jest najczęściej pojedynczą literą (w niektórych przypadkach, np. opon do samochodów sportowych, mogą być to dwie litery), do której przypisana jest wartość prędkości wyznaczona w kilometrach na godzinę.
Z kolei oznaczany liczbami indeks nośności przedstawia wartość maksymalnego obciążenia jednej opony przy zachowaniu prędkości dopuszczonej przez producenta pojazdu. Wyrażany jest w kilogramach.
Warto pamiętać, że stosowanie opon z indeksami niższymi, niż przewidział producent pojazdu, wiąże się ze znaczącym spadkiem bezpieczeństwa. Opony ze zbyt małym indeksem prędkości lub nośności stwarzają zagrożenie na drodze, gdyż nie są w stanie przenosić obciążeń przewidzianych przez producenta auta. Ponadto nieprawidłowo się odkształcają i szybciej zużywają. Mają też gorszą przyczepność i mogą np. wystrzelić podczas jazdy. Jednak źle dobrana opona to także konsekwencje prawne. – Polskie prawo zakazuje używania opon z indeksami niższymi, niż przewidział producent pojazdu. Miejmy na uwadze, że może to zostać sprawdzone podczas kontroli drogowej oraz przez ubezpieczyciela w razie wypadku – dodaje Piotr Sarnecki.