Bramy garażowe dostępne są w kilku rodzajach – możemy wybierać spośród modeli segmentowych, roletowych (rolowanych), uchylnych czy też rozwiernych. Dobór odpowiedniego rozwiązania uzależniony jest od naszych potrzeb, środków finansowych i wielkości przestrzeni na podjeździe garażu. Nowoczesne bramy zapewniają bardzo dobre parametry termiczne, komfort i bezpieczeństwo użytkowania oraz atrakcyjny design. Bez względu na to, jaką konstrukcję wybierzemy do swojego domu, do tego, aby w pełni wykorzystać jej parametry niezbędny jest dobry montaż.
Na co zwrócić szczególną uwagę?
Pierwszy etap inwestycji to precyzyjny pomiar ościeża (otworu), w którym zamontowana zostanie brama. Musi on uwzględniać szerokość i wysokość otworu wjazdowego, wysokość nadproża, przestrzeń boczną i głębokość garażu z wolnym miejscem pod sufitem, co będzie istotne przy wyborze bramy uchylnej lub segmentowej. Pomiaru dokonuje fachowiec z firmy odpowiedzialnej za instalację wyrobu. – Istotne jest również dokładne sprawdzenie nadproża. Jego wygięcie w tzw. banan uniemożliwi później właściwą pracę bramy. Warto także uwzględnić usytuowanie bramy w zależności od jej koloru i wielkości – dla przykładu montaż szerokiej, ciemnej bramy od strony południowej może prowadzić do sporego ugięcia jej paneli, nawet do 0,8% długości, w wyniku intensywnego nasłonecznienia – mówi Norbert Frąckowiak, Ambasador kampanii edukacyjnej „DOBRY MONTAŻ", Dyrektor Handlowy firmy P.P.H.U. FIX z Wrocławia zajmującej się profesjonalnym montażem wyrobów stolarki otworowej.
Idealną sytuacją jest, gdy montaż bramy odbywa się po zakończeniu prac wykończeniowych w garażu. Jeśli nie jest to możliwe, trzeba zwrócić uwagę, aby nadproże i węgarki, do których przymocowana zostanie konstrukcja bramy były wytynkowane i pomalowane. Podobnie jak przy montowaniu okien i drzwi, w przypadku bramy kluczowe jest również właściwe przygotowanie otworu montażowego – oczyszczenie go, wyrównanie i zagruntowanie. Należy też zadbać o wypoziomowanie posadzki, co ułatwi instalację i wyeliminuje ryzyko powstania szczeliny pomiędzy dołem bramy a posadzką. Prawidłowe wykończenie podłogi umożliwia precyzyjne ustawienie napędu pod względem położeń krańcowych bramy, czyli pozycji, które zajmuje ona przy całkowitym otwarciu i zamknięciu. Gdy wybrany przez nas model wyposażony jest w napęd automatyczny, konieczne jest także uprzednie doprowadzenie zasilania i pozostawienie przestrzeni na niezbędne komponenty.
Bez dobrego montażu nie ma funkcjonalnego garażu
Mnogość dostępnych na rynku rozwiązań sprawia, że technika instalacji bramy garażowej może się różnić w zależności od jej rodzaju lub producenta. Każdorazowo najlepiej stosować się więc do zaleceń zamieszczonych w dołączonej do wyrobu instrukcji i do ogólnych zasad dobrego montażu.
Po przywiezieniu bramy na posesję monterzy powinni sprawdzić wszystkie elementy oraz upewnić się, że rozmiary konstrukcji zgadzają się z wymiarami ościeża. Kolejny etap pracy to skręcenie ościeżnicy i wstawienie jej w otwór, wraz z ustawieniem pionu i poziomu. Po osadzeniu ościeżnicy można przystąpić do zaklinowania jej w narożnikach oraz zaznaczenia miejsc wiercenia otworów pod kątowniki montażowe. Dalszy krok to przykręcenie ościeżnicy i uszczelnienie szczeliny pomiędzy jej profilami a murem za pomocą piany montażowej. W przypadku konstrukcji segmentowych i niektórych bram uchylnych konieczne jest przykręcenie do sufitu prowadnic podsufitowych.
Wykonanie następnego etapu instalacji uzależnione jest od rodzaju bramy. W modelach uchylnych, po dokręceniu rolek prowadzących do skrzydła, można zamontować je w ościeżnicy. W przypadku bramy segmentowej należy najpierw poskręcać ze sobą poszczególne panele. Łączy się je za pomocą zawiasów, do których dokręcane są rolki prowadzące. Gdy skrzydło zostanie zamontowane do ościeżnicy, trzeba sprawdzić jego pracę. Jeśli przesuwa się z oporami lub ociera o prowadnicę, konieczne jest skorygowanie ustawienia. Po wstępnym uruchomieniu bramy należy jeszcze ustawić odpowiedni naciąg sprężyn. Ostatni etap to montaż wyposażenia: klamek, rygli antywłamaniowych oraz, jeśli brama jest w niego wyposażona, mechanizmu automatycznego napędu.
Większość konstrukcji bram jest wykonana ze stali lub aluminium. Przy prowadzeniu prac malarskich i murarskich w garażu trzeba zabezpieczyć je przed kontaktem z agresywnymi substancjami zawartymi np. w zaprawie murarskiej czy preparatach lakierniczych. Mogą one bowiem prowadzić do powstawania korozji. – Aby brama pracowała długo i bezproblemowo, musi być również odpowiednio serwisowana. Taki serwis mają w swojej ofercie jedynie profesjonalne firmy zajmujące się sprzedażą i montażem bram garażowych. Dobrze zamontowana i serwisowana konstrukcja zapewni komfort i bezpieczeństwo użytkowania garażu – podsumowuje Norbert Frąckowiak.
Brama profesjonalnie zamontowana
Źródło: Związek Polskie Okna i Drzwi
Komentarze
Ten materiał nie ma jeszcze komentarzy