Spędzanie czasu przez osoby starsze i profil mediowy
Tradycyjne środki przekazu, takie jak prasa, radio, telewizja wzbogacane przez nowe media, z których szczególnie chętnie korzysta młode pokolenie określane jako pokolenie new screen, również coraz częściej użytkowane są przez pokolenie silver generation. Widoczne są już symptomy tych zmian. Niejednokrotnie prowadzone przez nich gospodarstwa domowe są wyposażone nie tylko w dostęp do internetu, ale także w takie urządzenia, jak laptop czy notebook.
Mimo tego dla współczesnych seniorów nowe media i platformy do korzystania z nich są nadal nowością. Dostępność nie oznacza automatycznej adaptacji. Kluczem do zmian postaw jest masowa edukacja. Seniorzy obecnie te umiejętności rozwijają najczęściej z pomocą dzieci i wnuków, a niektórzy – na Uniwersytetach Trzeciego Wieku. Dyscyplin, obecnie tak powszechnie występujących w programach nauczania na wszystkich szczeblach kształcenia, jak wychowanie medialne, psychologia mediów czy licznych innych, poświęconych nowym mediom, kiedyś po prostu nie było. Korzystanie z mediów nie było kompetencją, którą należy kształcić.
Ta pokoleniowa i cywilizacyjna luka, która nadal dzieli segmenty new- i old screen nie powinna się już pogłębiać. Dziś jeszcze powoduje, że ludzie starsi nie mają dostępu do całej sfery kulturowej i materialnej produkowanej przez pokolenia zanurzone w nowych mediach.
Prezentowane wyniki badania ilustrują w jakiego rodzaju sprzęt wyposażone są gospodarstwa domowe prowadzone przez seniorów oraz sposoby aktywności wypełniające ich czas wolny. Stare, klasyczne, media, takie jak telewizja, radio, gazety, są nadal naturalnym środkiem zdobywania informacji. Rozwój cywilizacji coraz częściej determinuje pojęcia, np. to co definiujemy jako przedmioty codziennego użytku. Z perspektywy badania widać, że dla pokolenia silver generation pozostaje nim telewizor i radio, dla młodych jest nim już ekran telefonu czy laptopa, oczywiście podłączone do globalnej sieci. A przecież nowe media to także nieograniczony potencjał podnoszący jakość życia. W tym życia seniorów. Nie tylko łatwo dostępne źródło informacji. Także urządzenia dające swobodę kontaktów z najbliższymi, z usługami np. medycznymi, wzbogacające życie społeczne, postawy, zainteresowania, bogate źródło rozrywki, także tej na wyższym poziomie. Paradoksalnie, ale to właśnie w dobie szybkiego postępu technologicznego żadne pokolenie nie powinno czuć się izolowane i spychane na margines życia społecznego.
Informacje o badaniu
Raport z badania Silver Generation powstał na podstawie danych pochodzących z dwóch źródeł: prowadzonego od 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK oraz wywiadów CAPI z osobami odpowiedzialnymi za zakupy produktów FMCG w gospodarstwach domowych.
Próbę Panelu Gospodarstw Domowych stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.
Internet wchłania polskich seniorów – rosnący potencjał silver generation
Źródło: GfK Polonia
Komentarze
Ten materiał nie ma jeszcze komentarzy