Decyzja Komisji Europejskiej o zwiększeniu sum gwarancyjnych w OC to dla kierowców szansa na wyższe odszkodowania, ale i groźba kolejnych podwyżek cen obowiązkowego ubezpieczenia.

Już od 1 stycznia 2017 r. obowiązują zatwierdzone przez Komisję Europejską zwiększone sumy gwarancyjne w OC. W przypadku szkody na osobie na jednego poszkodowanego przypadnie 1,22 mln euro (wcześniej 1 mln euro), natomiast na jedno zdarzenie drogowe - 6,07 mln euro (wcześniej 5 mln euro). W przypadku szkody materialnej również obowiązuje suma 1,22 mln euro. Ponieważ wysokość sumy gwarancyjnej jest podstawą naliczania składki OC, kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami cen obowiązkowego ubezpieczenia. Jak oceniają eksperci porównywarki OC/AC mfind.pl, mogą być to wzrosty rzędu od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu procent. Patrycja Bolkowska, zajmująca się rynkiem ubezpieczeń w kancelarii prawnej Piotr Rapusta Sp.k. szacuje, że ceny mogą pójść w górę maksymalnie o 30%. - Pamiętajmy jednak, że poszkodowani będą mogli ubiegać się o wyższe odszkodowania, a te w naszym kraju w porównaniu do zachodu Europy były dotychczas bardzo niskie - dodaje prawniczka.

Kierowcy mogą więc liczyć na to, że ewentualny wzrost cen OC przełoży się na jakość obsługi oraz wyższe odszkodowania.
- Podwyższenie sum gwarancyjnych oznacza większą odpowiedzialność ubezpieczycieli, a co za tym idzie, konieczność większych rezerw - wyjaśnia Łukasz Leus, ekspert ubezpieczeniowy kalkulatora OC/AC mfind. - Kierowcy oczekują, że ubezpieczenie będzie adekwatne - wysoka stawka musi oznaczać wysoką jakość usług i gwarancję, że w razie wypadku są w pełni chronieni. Zmiany odczujemy już w momencie, gdy ubezpieczyciele przestaną dokładać do interesu. Jeśli ich zyski przewyższą koszty, powinna rozpocząć się pozytywna dla klientów "wojna na jakość usług", w której w połączeniu z Bezpośrednią Likwidacją Szkód poszczególne firmy będą starały zatrzymać przy sobie klientów nie tylko ceną, ale również jakością - dodaje Leus.

Należy pamiętać, że ubezpieczyciele będą musieli wprowadzić nowe sumy gwarancyjne dopiero wtedy, gdy zostaną one uwzględnione w znowelizowanej ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych. Oczywiście towarzystwa mogą to zrobić już teraz, ale nie jest to ich obowiązek. Kierowcy mogą jednak odczuć skutki tych zmian już w najbliższych miesiącach.