Wraz ze wzrostem popularności sufitów napinanych rośnie liczba firm, które je produkują. Czym więc należy kierować się wybierając producenta? Odpowiedzi na to pytanie, przede wszystkim powinni znać monterzy, jednak Klienci, u których sufity będą zainstalowane, też powinni sobie zdawać z nich sprawę.

Normy i standardy.
Dyrektywa Unii Europejskiej z 1 kwietnia 2016 roku jasno określa produkty budowlane objęte obowiązkiem:
- sporządzenia deklaracji właściwości użytkowych
- oznakowania CE.

Sufit napinany traktowany jest jako produkt budowlany, dlatego musi normy te spełniać. Jeśli podczas kontroli UOKiK właściciel lokalu nie przedstawi dokumentacji, która je potwierdza, kontrola nakazuje demontaż powłoki.

W przypadku demontażu sufitu, który nie został wyprodukowany wg. standardów:
- właściciel lokalu zostaje bez sufitu
- na firmę, która wykonała usługę montażu, nakładana jest kara pieniężna sięgająca 100 000 PLN, co często jest równoznaczne z jej bankructwem.

Ceny niższe od rynkowych.
Za wyprodukowanie sufitu, bez odpowiednich norm, producent nie odpowiada karnie. Dlatego pojawiają się podmioty, które na tym korzystają - przyciągając cenami niższymi od rynkowych. A jakie są ceny rynkowe? Jeśli sufit z montażem wyceniany jest poniżej 120 PLN brutto za metr kwadratowy to można być niemal pewnym, że nie posiada atestów czy oznakowania CE i pochodzi z jakiegoś nielegalnego źródła.   

Niejasne wyceny.
Aspektem, na który powinni zwrócić uwagę szczególnie montażyści, jest sposób wyceniania produkcji sufitów. Są producenci, którzy przedstawiają główny koszt produkcji w cenie folii. Jednak część podmiotów oferuje dumpingową cenę folii, zarabiając tak naprawdę na elementach dodatkowych. Zatem monter słysząc cenę za metr folii, powinien też zdawać sobie sprawę, ile będą kosztowały go dodatkowe elementy jak np. odcinki krzywoliniowe.

Często jest tak, że mimo niższej ceny na folię, ostateczna cena sufitu jest taka sama albo nawet wyższa, niż producentów, którzy mają wyższą cenę za folię, ale nie naliczają ponadnormatywnie za resztę obsługi.

Technologia montażu.
Elementami wyróżniającymi producentów jest też technologia montażu i łączenia powłok. Na rynku są dostępne dwa główne rodzaje profili:
- plastikowe
- aluminiowe.

O ile profile plastikowe są łatwiejsze w montażu na odcinkach krzywych to ich wytrzymałość jest dużo mniejsza niż profili aluminiowych. W szczególności dotyczy to rogów ścian sufitu, gdzie naprężenia spowodować mogą pękanie plastiku, w przeciągu upływającego czasu. Najpierw doprowadzi to do zmarszczek, a następnie do opuszczenia sufitu. Skutkiem tego może być konieczność wymiany zarówno profili, jak i folii.

W skrajnych przypadkach może zdarzyć się, że Klient kupi sobie sufit jednorazowy - tani, zapinany na profile aluminiowe, gdzie nadmiar folii jest odcinany. Oznacza to, że np. jeśli będzie się coś działo z elektryką lub podczas zalania, takiego sufitu nie będzie można odpiąć. Normalne sufity można odpinać i zapinać wielokrotnie, a nawet wymieniać (kolorystycznie, nadruki) - bez potrzeby demontażu profili, co zajmuje najwyżej parę godzin.

Sposób łączenia folii.
Wizualnym elementem, na który większość użytkowników zwróci uwagę, jest sposób łączenia folii, kiedy z jednego brytu nie da się wykroić całego sufitu. Łączenie folii może wyglądać estetycznie, kiedy producent stosuje łączenie "brzeg do brzegu". Niestety występuje też łączenie "na zakładkę", którego skutkiem jest widoczny margines nachodzenia 2 folii na siebie (szczególnie mocno widoczny po podświetleniu). Oczywiście Klienci mogą wymagać tak szerokiej folii, aby sufit był bez łączeń i są producenci, którzy poza standardowymi szerokościami folii (130 cm) posiadają też folie 320 cm, a nawet 5 metrowe!

Nadruk na suficie.
Osoby, które zamawiają nadruki powinny wiedzieć, jakiej technologii nadruku użyto do wykonania upragnionego sufitu:
- UV, który jest bezpieczny dla otoczenia
- solwentowy (dużo bardziej popularny) nie jest zalecany do pomieszczeń, w których śpią i pracują ludzie.

Istotne pytania.
Przed wyborem producenta należy odpowiedzieć sobie także na takie pytania:
- może się zdarzyć, że firma usługowa, która założyła nam sufit, zaprzestanie działalności. Czy producent będzie honorował wówczas reklamacje i w jakim okresie od założenia?
- czy to polski producent? (a jest na ten moment 2, w Łodzi i Katowicach)
- czy ma na terenie Polski swoje placówki?

Jak w każdej branży firmy konkurujące różnią się od siebie, dlatego przed podjęciem decyzji o wyborze producenta, należy zwrócić uwagę na powyższe elementy. Dzięki temu zminimalizujemy ryzyko istotne dla naszego portfela.

Link do strony producenta sufitów napinanych //alteza.pl/