Warszawa, 22 sierpnia 2016 r. – Z danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, iż w okresie ostatnich 12 miesięcy polskie gospodarstwa domowe przeznaczyły na zakupy kategorii dań chłodzonych kwotę ponad 1 miliarda zł, co oznacza wzrost o 14,7 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.

Z analiz zakupów polskich gospodarstw domowych wynika, że rynek dań chłodzonych z roku na rok odnotowuje wzrost zarówno w liczbie nabywców, jak i kupowanym wolumenie kategorii. W ciągu ostatnich 12 miesięcy 83 proc. gospodarstw sięgnęło po produkty z tej kategorii.

Analizowany rynek chłodzonych dań gotowych obejmuje wszystkie dania gotowe, takie jak np. pizza, kotlety, hamburgery, flaki oraz produkty mączne i ziemniaczane, np. pierogi, naleśniki, krokiety, kopytka, przechowywane w sklepach w lodówkach, które zaraz po podgrzaniu są gotowe do spożycia. Kategoria obejmuje zarówno produkty pakowane fabrycznie, jak i kupowane na wagę.

Polskie gospodarstwa domowe kupują gotowe dania chłodzone przeciętnie 11 razy w roku, sięgając podczas pojedynczej wizyty w sklepie po około 0,7 kilograma (bądź litra) tego typu produktu i wydając na to średnio 8,3 zł w ramach jednego aktu zakupu. Średnie wydatki na kategorię w ciągu ostatniego roku wyniosły około 93 zł na nabywcę i jest to 12 proc. więcej niż rok wcześniej.

Rosnąca z roku na rok częstotliwość zakupów jest jednym z głównych elementów przyczyniających się do obserwowanego pozytywnego trendu w zakupach i wydatkach na produkty chłodzone.

Najbardziej popularnym chłodzonym daniem gotowym są pierogi. Obecnie sięga po nie aż 49,1 proc. polskich gospodarstw. Jest to równoznaczne ze wzrostem o 5,3 pp. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. W ujęciu ilościowym pierogi stanowiły aż 29,5 proc. zakupionego wolumenu. W dalszej kolejności konsumenci sięgali po: kotlety (6,4 proc.), pizzę (5,9 proc.), krokiety (5,4 proc.) oraz pampuchy – kluski na parze (5,1 proc.).

Biorąc pod uwagę miejsce zakupu, najważniejszym kanałem, w którym gospodarstwa zaopatrują się w tę kategorię są dyskonty. Obecnie 44,6 proc. wartości zakupów produktów chłodzonych dotyczy tego właśnie kanału. W dalszej kolejności dystrybucja opiera się na handlu tradycyjnym (22,1 proc. wartości zakupów), supermarketach (13,9 proc.) oraz hipermarketach (10,8 proc.). Warto podkreślić, iż wzrost zakupów produktów chłodzonych w ostatnim okresie obserwowany jest we wszystkich kanałach dystrybucji.

W kategorii chłodzonych dań gotowych spośród produktów markowych największe udziały w zakupach polskich gospodarstw domowych zanotowały produkty marki Virtu. Z kolei wśród marek własnych sieci liderem na rynku produktów chłodzonych są produkty sieci Biedronka.
Produkty marek własnych pakowane fabrycznie stanowią prawie 40 proc. zakupów kategorii i 37 proc. wydatków na kategorię, co jest znacząco wyższym udziałem w porównaniu do znaczenia marek własnych w zakupach całego rynku FMCG.

O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od ponad 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.